Nu lanseras Tidig – ett digitalt planeringsverktyg för entreprenadbranschen

Nu lanseras Tidig – ett digitalt planeringsverktyg för entreprenadbranschen

Nu lanserar ställningsentreprenörerna Andreas Kylmänen och André Olofsson det nya planeringsverktyget Tidig. Tillsammans med kommunikationsbyrån Samuraj har de utvecklat en app för projekthantering och internkommunikation. Verktyget samlar all arbetsrelaterad information på ett ställe och ger medarbetare uppdaterade arbetsordrar direkt i mobilen.

Tidig är ett nytt digitalt planeringsverktyg som kopplar samman arbetsledare med utförare. Den består av en webbaserad adminpanel för arbetsledare och en mobilapplikation för medarbetare. I adminpanelen schemaläggs projekt med aktuell information som sedan visas direkt i den tillhörande appen.

Andreas och André, som till vardags är delägare i JIAB Ställningsmontage, har använt Tidig sedan första kvartalet 2022 och är mer än nöjda med utfallet.

– Vi vet att många entreprenadföretag tycker det är svårt att få ihop den dagliga planeringen. Mycket sker manuellt – muntligt eller via papper och penna, vilket är tidskrävande och ökar risken för misstag eller att något helt enkelt glöms bort. Med Tidig är det enkelt att jobba smart och effektivt, då alla har tillgång till uppdaterad och korrekt information, så flera arbetsledare kan planera simultant förklarar Andreas Kylmänen.

Tidig adresserar återkommande utmaningar såsom personaltillgänglighet, resursfördelning och projektuppföljning. Via adminpanelen får arbetsledaren översikt av hela personalstyrkan och kan enkelt planera kommande dagar och veckor. Varje medarbetare kan sedan se vilket uppdrag de är tilldelade och uppdatera framstegen direkt i appen.

– Vi har gjort ett grundläggande förarbete och utvärderat olika alternativ för att slutligen landa i en produkt som vi är övertygande om att entreprenadbranschen behöver. Tydlig kommunikation, god planering och lättillgänglig uppföljning är nycklar för att skapa kvalitet och lönsamhet. Med Tidig frigörs mycket tid för arbetsledare samtidigt som de kan planera bättre, och medarbetarna får bättre förutsättningar i utförandet, säger André Olofsson.

Planeringsverktyget finns nu tillgängligt för andra aktörer inom bygg och industri:

– Vår ambition är att göra branschen ännu smartare. Därför har vi gjort Tidig till ett skalbart planeringsverktyg där vi kan addera ytterligare funktioner löpande. Att det dessutom är enkelt att komma igång gör att man som företag snabbt märker skillnaden, avslutar Andreas Kylmänen.